søndag 2. mars 2014

Chamonix med barn: Del II

Chamonix er delt inn i 5 skiområder, vi hadde 6 skidager så vi valgte å ta for oss et område for hver dag og siste dagen fikk barna velge det de likte best. Hvert område er veldig stort så løypekart er greit å ha i lomma. Det var helt tilfeldig hvilket område vi besøkte første dagen, vi ante ingen ting, satte oss bare på en buss som tok oss til et av dem - La Flegere. ALT i Chamonix er tilrettelagt for skikjørere, vi bodde tilfeldigvis bare 5 min gangavstand fra bussholdeplassen "Chamonix Sud" der alle bussene til alle skiområdene gikk fra, for buss eller bil er man helt avhengig av for å komme seg i alle områdene. Bussene er gratis, går hvert 10. minutt og var godt merket. MEN de ble stappet fulle og sitteplass var luksus å regne.

Dag 1: La Flegere 2500 moh
Dette er et skiområdene som kun har to store gondoler for å komme seg opp på fjellet. Dette betyr lange køer fordi gondolene ikke svelger noe særlig unna. Vi møtte første dagen til 45 min kø, og ble rimelig paff! Men med en gang du er oppe på midtstasjonen fordeler alle skikjørerene seg på de 6 andre heisene i anlegget. Gondolen er bare en transport fra byen og opp til skianlegget. Her tok vi også gondolen nedigjen i bunn. I Flegere er det alle slags bakker, men som overalt i Chamonix er det mange bratte bakker. Midt i anlegget finnes en Hawaii inspirert snackbar med solstoler, livemusikk og spektakulær utsikt over andre siden av dalen mot Mont Blanc! Men pass opp, grillpølsene er ikke grilla, de er kokt og overlesset med majones!

Dag 2: Le Balme 2250 moh
Dette er skiområdet som ligger øverst, lengst nord i dalen og beveger seg faktisk inn i Sveits. Le Balme eller Le Tour som det også heter, er stedet som egner seg best for de som liker slakere bakker. Her har du utsikt over hele Chamonix og nesten alle skiområdene i dalen. Herfra kan man også kjøre på andre siden av fjellet ned til den lille byen Vallorcine. Her likte barna seg godt, morsom skogskjøring fantes også. Det var her vi fant den beste lunsh resturanten på turen. Kan trygt anbefale "Gite d`Alpage" som ligger midt i anlegget (rett ovenfor den store resturanten som er mer en turistfelle). OBS - her må du bestille bord hvis du vil ha ett av de fem bordene ute, men det er verdt bryet!

Dag 3: Aiguille du Midi 3842 moh
Dette var bare helt villt! Rett utenfor hotellet vårt ligger taubanen Plan De Láiguille som tar deg rett til værs opp til Aiguille Du Midi, en spiss tann som ruver 3842 meter over havet. Her oppe er det panoramautsikt over de sveitsiske, franske og italienske alper og ikke minst over Mont Blanc 4810moh. Herfra kan du kjøre på ski i offpist terreng over isbreene i Valle Blanche. Dette er blitt en turistmaskin der mange kjører med med guide fordi det ikke eksisterer merkede løyper og det er fare for bresprekker. Vi reiste opp tidlig på morgenen, slapp unna kø og fikk med oss morgensolens pastellfarger. Torbjørn hadde med ski, stegjern og klatresele, for han skulle kjøre 2800 høydemeter nedigjen til Chamonix, mens jeg tok med barna nedigjen i gonolen. Torbjørn kjørte ikke med guide for det gikk godt an å følge hovedsporet ned hvis gode forhold. Men er du usikker eller vil ha mest ut av turen er det lurt å kjøre med guide.

Dag 3: Brevent 2525 moh
Her var det mange små gondler som tok deg opp på fjellet fra bunn, så ingen fare for kø. Det var her i Brevent barna likte seg best og ville tilbake siste dagen, mest sansynlig pga kulest rails og hopp- tilogmed et luftputehopp - alt med egen knappheis de kunne styre seg selv i. Dette anlegget har gondolforbindelse med Flegere som ligger på samme side. Gondolen går også helt opp til toppen av Brevent. Her fikk vi spektakulær og bratt kjøring nedigjen til de 6 andre heisene som sprer seg rundt i anlegget. Her er litt for alle men vær OBS på den midterste restauranten!! Ingen god erfaring her, hverken med mat eller servitører. Skal ikke gå i detaljer (!!$%X&X!!) men ble noen ekstra dobesøk den kvelden for å si det sånn! Her er det best å ta gondol nedigjen til bunn med barna.

Dag 4: Les Houshes 1900 moh
Dette anlegget ligger nederst i dalen sør for Chamonix. Denne dagen tok vi ingen bilder fordi det var helt whiteout. Dette var det anlegget vi likte minst, mye pga tåkete vær, dårlig utsikt og lengst busstur. Men sikkert bra skogskjøring!?!

Dag 5: Grands Montets 3275 moh
Dette annlegget var spektakulært, bratt og bød på mye god pudderkjøring og mange trygge offpistemuligheter også for barna uten at det ble oppkjørt med en gang! Her er også en stor terrengpark men uten egen heis noe som gjorde det litt klønete å komme dit. Dessverre kan du risikere lang kø i gondolen i bunn, men her kan du alternativt ta stolheiser opp med litt mindre kø. Fin kjøring fra toppen og helt ned i bunn.

Dag 6: Brevent 2525 moh
Her reise vi tilbake siste skidag, med ved lunsjtider skyet det over og kom tettsnøvær. Da tok vi heller en tur til byen, spiste fondue og vindusshoppet litt.

Chamonix 1035 moh
Chamonix er en relativt stor alpeby som ligger klemt innimellom de høye fjellene. Her finnes en million sportsbutikker, en halv million apotek, noen tusen oste - pølse og kakebutikker, et par hundre suvernirbutikker og èn Chanelbutikk. (Sånn ca...!) Men tross den store, litt upersonlige "hummer og kanari" alpebyen finner du en kjempekoselig gammel bykjerne med koselige handlegater, yrende liv og flotte torgplasser med levende musikk. En tur innom tripadvisor før du skal spise kan være lurt, det finnes kjempegode resturanter som er vaskelig å finne og som oftest ikke ligger i hovedgata.

Mange har lurt på om hvordan det er å reise med barn til Chamonix, som kansje først forbindes med ekstremskikjøring. Og da kan vi si med en gang at det går helt supert, vi hadde med en 5 åring og en sjuåring (med brukket arm og gips). Det var mange barn i anlegget, men de aller fleste var franske barn som kjørte i en lang rekke bak en skiinstruktør. Chamonix har absolutt noe for alle, men det er nok en fordel at barna (og foreldrene) kan kjøre på ski og er vant med/liker å reise for å få max ut av oppholdet. For det blir en del inn og ut av busser, heiser og gondoler som nok for mange kan virke forvirrende og stressende. Det blir noen mil på ski om dagen men barna taklet det overraskende bra, det var heller oss voksne som kjente det i beina på slutten av dagen! Men vi følte oss aldri utrygge. Alt var veldig tilrettelagt og nesten idiotsikkert iforhold til skilting og markeringer av løyper eller eventuelle farer. Stup var sperret med store nett og mange av de bratte løypene hadde alternative slakere transportløyper. Men ved uvær og tåke er nok ikke opplevelsen den samme, vi var heldige å få sol og godvær hele uka med unntak av dagen i Les Houshes.

Vi bodde på det splitter nye Hotel l Heliopic Sweet & Spa, nesten midt i sentrum, med flotte leke/barneområder, all inclusive med tilgang til alle spa faciliteter, peisestue med mye godt lesestoff og mye mer. Her hadde vi kost oss uansett dersom noe ikke skulle klaffe. Vi fløy tur retur Geneve for en veldig billig penge men vær obs på at en ukes skipass for en familie koster skjorta! Det er bare en drøy times biltur fra flyplassen og det enkleste er å forhåndsbestille transfer minibuss som henter og briger Chamoix - Geneve. Det finnes mange alpereiser som tilbyr pakketurer men vi sparte MYE på å ordne alt selv.
Her vil vi tilbake både sommer som vinter :-)

Tine sa...

Woao!!! For en flott tur dere har. Dere er utrolig flinke til å finne flotte steder og reise, og tar med barna - det er ikke ofte en ser. Vi har vært i Chamonix, og gått turer, men bare på sommeren. Mann og barn drømmer om en vintertur, så jeg skal vise dem bildene i kveld :) Takk for at du deler, håper mange foreldre som normalt parkerer barna hos besteforeldrene når de reiser, får øynene opp for gleden ved å gi barna en sånn opplevelse :)

Elisabeth Ødegaard sa...

Hei Tine , takk for det, det var veldig hyggelig å høre! Lykke til med planleggingen!

Anders sa...

Det ser ut til å ha vært en fantastisk tur. Kan en driste seg til å spørre hvor mye en kan forvente å bruke på en slik tur, rent økonomisk?

Har selv to barn og en slik tur har alltid vært en drøm:) Enig med Tine som sier at det viktigste er å ta med barna på tur, og ikke sette de igjen hjemme hos besteforeldre. Sjukt inspirende innlegg:)

Elisabeth Ødegaard sa...

Hei Anders! Tusen takk, hyggelig å kunne være til inspirasjon:-) Sånn rent økonomisk er det ikke spesielt billig å reise til alpene uansett. Med et reiseselskap som feks sts alpereiser ville en tur for oss ,ved bestilling om høsten, på et ok hotell i Badgastein med alt inkludert ( fly, buss, hotell med halvpensjon, heiskort) komme på litt over 50 000. Ved å ordne dette selv er det en del mer jobb, men du sparer mye. Vi betalte 6000 for fly t/r bergen geneve for hele familien. 1600 for hele familien i transfer buss t/r geneve chamonix og heiskort for hele familien kom på 6400, men her du kan få et billigere aternativ der ikke alle heisene er inkludert. Så du må regne med minst 13000 før hotell. Vi bodde på et veldig nytt og fint hotell Hotel l heliopic sweet &spa med halvpensjon og tilgang til spa inkludert. Dette var ikke det billigste alternativet, men her er det opp til den enkelte. Vi visste jo ikke på forhånd om barna ville trives i bakkene eller om været skulle bli bra så valgte derfor å bo et sted vi visste det var morro for ungene og nok å gjøre dersom det skulle bli lite skikjøring. Vi var heldige, var i grunnen lite på hotellet, men ville nok valgt å bo her neste år også pga den herlige atmosfæren og den sentrale beliggenheten. Men i chamonix kan en familie bo ok fra 1000 kr natten i leilighet eller chalet (uten midag og frokost) Så koster en lunsj i bakken for en familie rundt 300 -400kr og middag litt mer, men man kan spare mye på å smøre seg niste til lunsj og lage middag selv. Men må si at det å komme til fokostbuffet og ferdig laget middag hver dag var luksus og gjorde ferien veldig avslappende. Så minst 30000 og oppover må man regne på en sånn uke. Men sammenliknet med prisen fra alpereiseselskapene er det jo bra! Det er mange muligheter men man bør være tidlig ute både med hotell og fly for å sikre seg det billigste. Vi bestillte alt i oktober. Vi reiste også i den franske skoleferien så det er sikkert billigere å bo andre uker.

Elisabeth sa...

Wow, så imponerende! Dette er en blogg jeg kommer til å følge :)

Jens Fossum sa...

Vi planlegger tre uker i Chamonix med barna våre om et år, morsomt å lese bloggen og tenke at vi ikke er helt på vidda i forhold til våre planer.

Eliz the Wiz sa...

Heisan!
Takk for supre bilder og mye fin info :-) Kjempefint når turfolk deler opplevelser og gode tips! Vi drar til Chamonix, for første gang, i morgen. Drar 2 familier ++ til leid chalet i Le Tour. Jeg har notert ned deres anbefalinger, og vil selv blogge om våre erfaringer i etterkant. Her er bloggen min: https://utfragard.wordpress.com Ønsker dere en strålende fin påske!