søndag 21. juli 2013

Dag 14: Corte - Lac de Melo - Lac de Capitello

I dag har vi gått en fjelltur utenom det vanlige. Vi har opplevd alt fra stekende sol til bitende kulde. Fjellene på korsika har mye å by på for å si det sånn: Turen startet i Restonicadalen en liten kjøretur fra Corte. Herifra kan man gå opp til tre fjellvann som ligger i ulik høyde. Et populært turmål som var godt skiltet og merket. Målet var å gå til det første vannet Lac de Melo 1700 moh for å bade. Turen var slak og fin i starten med noe klyving siste biten opp mot vannet. En morsom og passe lang tur for barn beregnet til litt over en time for en voksen. Fjellene rundt oss var spisse og høye, en fantastisk og uvant natur. Da vi kom opp til Lac Melo spiste vi litt og gikk deretter videre opp til det neste vannet Lac de Capitello 1930 moh der vi spiste enda litt til. Vi var storfornøyde alle sammen med å ha kommet så høyt til fjells, og stolte startet vi nedoverturen med godt mot. Da vi kom ned igjen til Lac de Melo kjente vi noen regndråper. Vi så at franskmennene plutselig gikk i le under steinhyller, og en familie gjemte seg under en diger plastpressening som de hadde dratt med seg. Ja, ja tenkte vi - det var da voldsomt bare for noen dråper regn, ikkeno for en nordmann! Vi tok bare på oss fleece- og skalljakker og gikk videre. Men bare noen få sekunder etterpå buldret det løs i fjellet og det kom et forferdelig uvær. Regnet øste ned og det lynte og tordnet i ett sett. Vi gjorde som franskmennene, og søkte ly under en kjempestein. Men da vi kjente vannet sile nedover ryggen her og, bestemte vi oss for å bare begynne å gå så vi ikke skulle bli så kalde. Men i det vi krøp ut fra steinen begynte det å hagle kjempeiskuler på størrelse med klinkekuler. (Helt utrolig)  Det var så vondt å få dem på seg at vi bare måtte søke dekning igjen. Da hagglet gav seg startet vi nedoverturen iskalde og gjennomvåte og lettere forskremte. Halvveis nede lå en liten steinhytte med røyk fra pipa. En fransk man vinket oss inn og her inne fikk vi søke ly sammen med mange andre våte turgåere. Den franske mannen hang opp klærene våre over ilden i steingruva, og vi fikk tørket oss og skiftet klær. Barna syntes det var deilig og varmt men var ikke helt fornøyde med lukta, for i taket hang det tjukt av spekepølser som han solgte. Da regnet gav seg takket vi pent for oss og gikk ned siste biten ned til bilen. Puhh, en tur vi nok aldri vil glemme, både på godt og vondt!

Idyllisk i solen på vei opp
Lac de Melo

På vei opp til Lac de Capitello. Lac de Melo i bakgrunnen
Vasser i bekken og soler oss bare noen minutter før uværet kommer.
Inne i spekepølsehytta, der vi tørker oss. Elias er ikke helt fornøyd med lukta fra pølsene over seg