søndag 29. juli 2012

Mallorca // bonusuke

Egentlig skulle vi ikke kommet til Mallorca før i dag, men vi var så lei av dårlig vær hjemme så vi kjøpte en einveis billett med SAS rutefly en uke før den egentlige reisen, og booket oss inn i en leilighet i byen Cala dor. Cala dor er en koselig havneby på sør-østsiden av øya, som består av mange små sjarmerende badeviker. Har aldri hatt veldig sansen for sandstrender men nå er jeg overbevist om at dette også er noe for meg. Vi leide bil hele uka og fikk derfor besøkt alle de 6 strendene i Cala dor denne uka. Favorittene våre var Cala Serena, Cala Esmeralda og Cala Dor stranden. Selve byen ligger innenfor strendene, en koselig "kardemommeby" med bare lave hvite hus. Men dessverre veldig turistjuglete! Det var engelske og tyske resturanter overalt med de samme menyene, og det var juggelbutikker med de samme juggeltingene overalt! Så om kveldene reiste vi heller til små landsbyer rett i utkanten av Cala dor og fikk spise skikkelig spansk mat på koselige spanske resturanter i trange smug der du ikke ville trodd det fantes folk. Leilighetskomplekset Porto Cari Park var av enkel standard (vi klarte ikke spise frokost der), men koselig med flott bassengområde og balkong med havn/sjøutsikt for en billig penge.
Cala Esmeralda stranden
Bassengområde Porto Cari der vi bodde
Cala dor stranden
Cala Serena stranden
Andre dagen var det overskyet vær, så da tok vi oss en biltur i midtre, nordlige og vestlige deler av øya. Målet var å kjøre fra nord i Tamuntrana fjellkjeden ved Pollenca og ende opp i den koslige fiskebyen Puerto de Soller på vestkysten! Over fjellovergangen går veien på over 1000 meter over havet i stupbratt fjellterreng. Stoppet ved klosteret i fjellene i Lluc, her oppe var det bare 17 grader. Kjørte også ned maaaange svinger ned til en liten havn helt nord på øya. Her fikk vi en positiv overraskelse da vi kunne gå gjennom noen grotter og komme til og bade på en bortgjemt strand mellom noen fjellklipper. Da vi endte opp i Soller var det 26 grader og vi tok et kveldsbad på stranden, spiste tapas på havna og kjørte en raskere vei hjem via Palma seint på kvelden!

Villafranca
Klosteret i Lluc høyt oppe i fjellene
Grottegangen for å komme til stranden
Rullesteinsstranden mellom fjellklippene
Kveldsbad i Soller

Ellers gikk dagene i Cala dor med til bading, soling og spising. Fant de siste dagene ut at det var fint å bade og spise i nærheten av den lille fiskelandsbyen Porto Petro noen få kilometer sør for Cala dor. Her er bilder herfra:

Fredag reiste vi fra Cala dor og lørdag (i dag) skulle vi sjekke inn i Cala Mesquida, noe som gjorde at ikke vi hadde noe sted å bo fra fredag til lørdag. Dette var en del av planen, ville finne oss et tilfeldig sted helt på sparket. Dette viste seg å bli en opplevelse! Skal lage et eget innlegg om dette i morgen. Nå er vi vel fremme på Cala Mesquida her vi i utgangpuktet hadde bestilt to ukers opphold med Ving. Men i stedet for å ankomme denne plassen rene og nydusjet i et charterfly fra Bergen, kom vi hit i en liten Opel Corsa full av sand, med bagasjen full av skittent tøy, men dog brune i huden og proppet av gode opplevelser og minner fra en uke på sparket utenfor charterlivet.