tirsdag 20. september 2011

4 nye sorter

Jeg gir meg ikke enda med å skrive om sopp -  min nye hobby rett utenfor døra. Mommo ville ut i skogen for å finne sopp. Jeg pekte på hvor hun skullle gå og Mommo gikk.  Hun kom hjem med over to kilo sopp, hvorav 4 sorter;  kantarell, traktkantarell, sleipsopp og piggsopp. Jeg var skeptisk til de fleste og misstenkte at i mengden med sopp måtte det finnes et og annet giftig eksemlar som den "uekte kantarellen".  Mommo beviste sin ekspertise ved å spise noen rå. Nå har jeg lært 4 nye sopper og Mommo er fortsatt like hel. Da var det bare å forvelle, steke, kryddre og nyte -  for de som ikke har trukket to tenner :(






OPPSKRIFT

Rens soppen for kvist og kvast, og skjær de største i mindre biter.

Varm en tørr stekepanne og legg i soppen på sterk varme.

La soppen steke til alt vannet er gått ut og fordampet.

Legg i en smørklatt og stek.

Hell på litt fløte og kryddre med salt pepper.

Litt hvitløk og chili kan også tilsettes for å få en ekstra spice.

Server på ristet brød.


.................

1 kommentar:

Anonym sa...

Godt... Hvor er ditt "hemmelige sted" ? Hilsen soppegal